Der Sprachkurs hat angefangen! - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Victoria Stralen - WaarBenJij.nu Der Sprachkurs hat angefangen! - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van Victoria Stralen - WaarBenJij.nu

Der Sprachkurs hat angefangen!

Door: Victoria

Blijf op de hoogte en volg Victoria

03 Maart 2016 | Duitsland, Heidelberg

Hallo allemaal,

Als eerste bedankt voor de reacties op mijn vorige bericht :)
Het was een lange dag vandaag, maar toch wil ik jullie nog even op de hoogte brengen van de eerste twee 'echte' dagen in Heidelberg! Ik las net nog de reactie van mijn docente Irma, over dat ik waarschijnlijk gemerkt zal hebben dat mijn Duits goed is. Maar daar kom ik zo nog op terug, anders is dit verhaal niet meer spannend... ;)

Gisterenochtend moest ik een toets maken waarmee de docenten hier zouden bepalen op welk niveau ik zit en in welke groep ik dus voor de taalcursus zou worden geplaatst. De busrit ging goed, dus mijn hart kon weer normaal 60 slagen per minuut maken, maar toen was het nog zoeken naar het juiste gebouw... Er stonden zo'n 40 gebouwen die allemaal op elkaar leken en het nummer wat ik zocht kon ik natuurlijk nergens vinden, maar ik was daarin gelukkig niet de enige.. Dus nadat mijn hartslag verhoogd was, omdat ik bang was dat ik te laat binnen zou komen vallen, ging deze nu weer omlaag. Gelukkig zag een docent ons zoeken en zij heeft ons toen mee naar binnen genomen. Mooi, dacht ik, nu komt het goed. Maar toch hadden we nog niet de zaal gezien waarin we onze test 'mochten' maken... Er stonden zo'n 400 tafels en stoelen klaar en het zag er behoorlijk serieus uit, terwijl ik de avond van te voren tegen mezelf had gezegd; Victoria, dit kun je niet fout doen, dit gaat om je niveau, welk niveau dat ook is, je gaat hier enorm veel van leren.. Zeker als het 2,5 jaar geleden is dat je in zo'n opstelling hebt gezeten dan is dat weer even slikken. Maar oké. Rust weer gevonden en toen nog lang zitten wachten tot we konden beginnen, want ook al was ik gestresst dat ik niet op tijd zou komen, ik zou mezelf niet zijn als ik dan ook niet veel te vroeg van huis vertrokken was ;)
We kregen de toets en drie keer raden waarop ze ons niveau zouden bepalen. Aangezien er geen tijd was om 400 mondelinge testen af te nemen, werden we niet beoordeeld op ons spreekvaardigheid; aangezien er in de ruimte geen enkel soort apparatuur aanwezig was waarmee men een luisterfragment kon opstarten, werden we ook niet beoordeeld op onze luistervaardigheid. Dan zal je laatste gok vast leesvaardigheid zijn, maar nee, we hebben niet hoeven lezen. We moesten bij twee vragen onze mening schrijven, met 6 moeilijke, complexe zinnen. 6 zinnen schrijven is geen probleem, 6 moeilijke zinnen in principe ook niet, behalve dat ik niet weet wat zij onder complex verstaan.. Maar dan nog maakte ik me daar geen zorgen om. Het tweede deel van de test bestond uit het onderdeel van de Duitse taal die mij echt het allerbeste ligt (de docenten zullen vast weten dat ik dit mega sarcastisch bedoel ;) ) namelijk; GRAMMATICA!
Nou daar gaat het dacht ik hahaha dat wordt dus niets.. Maar kans om daar veel over na te denken kreeg ik niet, want na de test werden we een half uur bekogeld met nog meer informatie, nog meer papieren en vervolgens moesten we ons gaan inschrijven bij de Uni. Vanuit de locatie waar we zaten was dat met de bus ongeveer 15 minuten. Maar inmiddels had ik 3 andere meisjes leren kennen (Lea uit Denemarken, Laura uit Italië en Élise uit Frankrijk) en 1 daarvan wilde niet met de bus (vraag me niet waarom), dus we kregen de geniale ingeving om te gaan lopen...... 1,5 uur later waren we er dan eindelijk en hebben we ons kunnen inschrijven. Daarna zijn we met z'n 4e nog even naar de Starbucks gegaan, zodat we onze batterij (zowel van onszelf als van onze telefoons..) even konden opladen voor de terugreis. Meer dan dit heb ik gisteren dan ook niet gedaan, behalve in mijn bed gaan liggen, want ik was echt doodop.
Vanochtend kon ik ook amper mijn bed uitkomen en als ik zo eten heb gekookt en mijn opdrachten voor morgen af heb ga ik ook gelijk mijn bed in denk ik zo, winterslaap houden.

Oké, nu het spannende deel (maar niet heus). Vanochtend om kwart voor 9 zouden de lijsten op het bord hangen met de groepsindeling. Ik begon met zoeken bij B1, omdat ik weet dat ik met grammatica niet heel sterk ben, maar wel de hoop had dat ik niet lager dan B1 was uitgekomen. Bij B1 stond ik niet op de lijst, B2.1 ook niet, B2.2 ook niet en ik dacht; nee he, dadelijk toch A2.. Maar toen riep Élise; Victoria je staat bij C1.1... Oké, slik.. Dat had ik niet verwacht.. Gelijk Michelle en Anouk geappt, want ik stond wel even van mezelf te kijken en toen ik vandaag eenmaal in de les zat dacht ik wel; oké, ik hoef niet bang meer te zijn voor fouten en hier ga ik nu gewoon mijn best doen en veel leren. Niet dat ik mijn best niet deed op de HAN hoor lieve docenten :) :) :) Ik merkte de afgelopen twee dagen ook al wel dat het Duits mij sowieso beter afging dan het Engels. Lea en Élise praten veel Engels en soms antwoord ik terug in het Engels, of nou ja.. Ik begin in het Engels, maar dan komt er ineens een Duits woord tussendoor gevallen en weet ik gewoon alleen nog maar wat ik wil zeggen in het Duits.. En aangezien ik gisteren toch veel Engels had gesproken, ben ik tegen Anouk op Whatsapp en Skype gewoon in het Duits gaan praten, want ik moest van mezelf gewoon die dag wat meer Duits gesproken hebben en nu doen we eigenlijk niet anders meer hahaha
Na de taalcursus ben ik met Lea en Laura gaan eten in de Mensa, want we hadden ontbijt gehad bij de cursus, maar om kwart voor 2, toen we klaar waren, hadden we toch wel honger. Daarna hebben Lea en ik onze bankrekening geopend en ben ik samen met Laura in de buurt van mijn kamer gaan kijken bij een dansschool. We willen allebei graag onze hobby weer oppakken, dus zijn in de omgeving informatie aan het verzamelen.
Ironisch tijdens de taalcursus was wel dat onze docent zei dat Heidelberg een van de warmste steden in Duitsland is. Ik geloof haar helemaal, maar dan wil ik niet weten hoe het in de rest van Duitsland is, want hier regent het al sinds gisterenochtend en vandaag is daarbij ook nog een ijskoude wind op komen zetten, dus ik kan toch nog mijn dikke truien en vesten aan :D

Goed, dit was wel weer genoeg gebrabbel voor vandaag. Ik ga zo nog even in het Duits brabbelen hoe mijn eerste dagen waren in Heidelberg, want dat wil onze docent morgen graag ingeleverd hebben. En even de rest van mijn grammatica opfrissen aan de hand van de andere huiswerkopdrachten :)
Hoe mijn kamer eruit ziet houd ik nog even spannend tot dit weekend! Morgenmiddag plof ik denk ik na het eten ook weer mijn bed in, zaterdagochtend zet ik mijn wekker niet op 6 uur, zoals vandaag en morgen en 's middags is er een rondleiding door Heidelberg georganiseerd door het Erasmus Student Network, dus zaterdagavond ga ik alle laatste spullen inruimen, zodat jullie hopelijk zondag een berichtje in jullie mailbox krijgen dat er een nieuw verslag van mij is met daarin foto's van mijn kamer :) Ik heb wel een sneak-peak hahaha kijk maar bij de foto's!

Nu ben ik echt klaar! ;)
Fijne avond nog en bedankt voor het lezen :)

Liefs Vic

  • 04 Maart 2016 - 08:41

    Theo Bijkerk:

    gratuliere zum Erfolg! Schön, dass dir Grammatik so gefällt. Besccheiden, wie du bist, hast du dich bei uns ein wenig zurückgehalten, aber jetzt kannst du dich voll ausleben! Vielleich beim Tanzen alle Verben konjugieren usw... Ist nur ein Vorschlag.
    Ansonsten, das Wetter ist hier auch nicht so gut. Du hast aben noch ein wenig Zeit, kommt bestimmt, das gute Wetter!
    Genies es!
    Herzlichen Gruß
    Theo
    Ps. Wo steckt der Grammatikfehler?

  • 04 Maart 2016 - 10:57

    Irma:

    Na, Victoria, wie gesagt...du kannst voller Vertrauen der Zeit in Heidelberg entgegensehen! Herzlichen Glückwunsch zu dem tollen Testergebnis! Jetzt noch einfach die anderen auch dazu zwingen, Deutsch zu reden;-) Finde es klasse, dass du versuchst, auch mit Anouk nur die schöne Zielsprache zu sprechen. Wie du bestimmt bereits weißt, bin ich stolz auf dich!!
    Mach weiter so!
    Viele Grüße
    Irma

  • 04 Maart 2016 - 12:57

    Jacqueline Gerrits:

    Goed gedaan Victoria!

    Groetjes, Jacqueline

  • 05 Maart 2016 - 11:06

    Sissy:

    Hi Victoria,
    und jetzt auch eine Reaktion von mir auf dem Blog:
    Wo in Gottes Namen habt ihr denn de Sprachtest gemacht und wo musstest ihr euch immatrikulieren?? In anderthalb stunden seid ihr doch 10 mal um Heidelberg herumgelaufen?? ;-) ;-) ;-) ;-)
    Auf jeden Fall finde ich dies eine sportliche Leistung!!! :-) :-) :-)
    Ha, 'warst du selber von dir überrascht' bei der Niveaueinteilung des Sprachkurses??? Das wird dir noch ein paar Mal passieren in den nächsten Monaten, denke ich.... ;-)
    Klasse, dass du sofort Kontakt mit anderen gelegt hast, super!!!
    Und schooner Spruch!!!!
    Ich freue mich auf die Fotos deines Zimmers.... ;-)
    Ich wünsche dir ein tolles Wochenende,
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Victoria

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 6716

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 31 Juli 2016

Heidelberg

Landen bezocht: